top of page

HARDT VROEGER EN NU

Katelijn Udo de Haes werkt als theaterdocent op het

Marecollege en wilde graag op wat ruigere locaties

voorstellingen maken, met de vrijheid om thema’s aan te

snijden die op school te heftig waren. Zo is Hardt in 2005

ontstaan, met een groep van twaalf leerlingen uit

verschillende klassen maakte ze een theaterbewerking van

de film ‘Van God los’. Na een zenuwslopende zoektocht naar

een rauwe loods zijn ze via de jongens van Portaal in gebouw

F op het Nuon terrein terechtgekomen, de oude

elektriciteitsverdeler, het pand waar heden ten dage

bierbrouwer Pronck en Bambam steenhouwers hun bedrijf

hebben. Daar heeft Hardt ruim drie jaar geweldige locatie

theaterproducties kunnen maken.Na een poging het tijdelijke

beheer op de Langegracht om te zetten in een meer vaste

huurconstructie betekende dit helaas het einde van Hardt in

gebouw F. De inmiddels stevig uitgedijde groep was

ontluisterd en bang dat het afgelopen was.

Maar niets bleek minder waar, Hardt was een niet te stoppen

‘beweging’ geworden, iedereen wilde bij Hardt, Hardt was cool,

Hardt maakte onvergetelijke voorstellingenwaar je als jongere

bij wilde zijn, als speler of bezoeker. Ook zonder vaste basisplek bleef Hardt dus springlevend en urgent.

Hardt heeft op de meest bijzondere locaties voorstellingen gemaakt. Van sociëteit de Burcht tot een ruige loods bij het Valkenburgse meer (Ommennabij), van het oude Naturalis in de Raamsteeg tot het oude ABN-bankgebouw, van een hal van Kluivers vuilverbranding tot de kelder onder de gymzaal van de zusterflat. Steeds met wisselende basis standplaatsen, voornamelijk leegstandsbeheer. Veel spelers vonden hun richting door Hardt en zijn toegelaten tot professionele acteur, film en kunstopleidingen.

Hardt is de laatste paar jaar sterk veranderd. Het heeft een vaste basisplek gevonden in de Nieuwplaatz op de Sumatrastraat. Het vinden van geschikte speellocaties werd echter steeds moeilijker. Er is nauwelijks nog vrije ruimte, vage oude panden of loodsen worden direct gesloopt, verkocht of gerenoveerd. Ook wilde Katelijn zelf een stapje achteruit doen om jonge makers nog meer de kans geven. Zo is theatergroep Hardt geleidelijk overgegaan in Productiehuis Hardt. We zijn meer gebonden aan regels en beperkingen, de echte ruige plekken met onbegrensde vrijheid bestaan niet meer, dus nu ligt het accent op de vrijheid en de onbeperkte mogelijkheden in de hoofden van de spelers en de jonge makers.

De rauwe, filmische voorstellingen op spannende locaties zijn erg aantrekkelijk voor jongeren. Er hangt altijd een lichte ‘'underground’' sfeer, wat het extra spannend maakt. Door de bar die voor en na de voorstelling open is, gerund door jongeren met weer een hele groep om zich heen, krijgt het geheel de sfeer van een happening waar je bij geweest móet zijn. Maar ook het oudere publiek weet ons te vinden, we staan bekend als spannend en ongebruikelijk, er is niets braaf en conventioneel aan de voorstellingen. Een totaal belevenis dus, ver weg van het pluche in de schouwburg.

KNST Hardt is een platform voor experiment, de jonge makers krijgen de kans iets uit te proberen onder begeleiding. Hardt faciliteert, vergoedt de onkosten, trekt publiek aan en brengt makers van verschillende disciplines bij elkaar.

DG2R0047.jpg
bottom of page